رژیم غذایی سرشار از غلات تصفیه شده در دوران بارداری می‌تواند چاقی کودکان را تا سن هفت سالگی افزایش دهد

7 ژوئن 2017- بر اساس نتایج مطالعه‌ی موسسه‌ی ملی بهداشت، کودکان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری که رژیم غذایی آنها در طول دوران بارداری حاوی نسبت بالایی از غلات تصفیه شده است، ممکن است در معرض خطر چاقی بیشتری تا سن 7 سالگی نسبت به کودکان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت بارداری باشند که مقادیر بسیار کمی غلات تصفیه شده استفاده می‌کردند. این یافته‌ها بصورت آنلاین در مجله‌ی آمریکایی Clinical Nutrition منتشر گردید.

دیابت بارداری یا افزایش قند خون در طول بارداری، در ایالات متحده‌ی آمریکا حدود 5 درصد از کل بارداریها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است منجر به مشکلات سلامت برای مادر و نوزاد شود. نویسندگان مقاله خاطر نشان کردند که مطالعات قبلی نشان داده اند که رژیم‌های غذایی حاوی غلات تصفیه شده- مانند برنج سفید- با چاقی، دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی در ارتباط می‌باشند.

محققان سوابق پزشکی 918 مادر و کودک را که در مطالعه‌ی ملی تولد در دانمارک شرکت داشتند، بررسی نمودند، در این مطالعه بیش از 19 هزار زن باردار در دانمارک تحت نظارت قرار گرفتند.

محققان دریافتند که چاقی در نوزادان متولد شده از مادرانی که به دیابت بارداری مبتلا بوده و از مقادیر بیشتری غلات تصفیه شده استفاده می‌کردند( بیش از 156 گرم در روز) نسبت به نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری که از حداقل مقدار غلات تصفیه شده استفاده می‌کردند (کمتر از 37 گرم در روز) تا سن هفت سالگی،  2 برابر افزایش می‌یابد.

 ارتباط بین مصرف غلات توسط مادر در طول بارداری و چاقی تا سن 7 سالگی، حتی پس از کنترل  عواملی که پتانسیل تأثیرگذاری بر وزن کودکان را دارند، نظیر میزان فعالیت فیزیکی و مصرف سبزیجات میوه‌ها و شیرینی‌ها، همچنان ثابت ماند. نویسندگان خواستار مطالعات بیشتر برای تایید این نتایج و پیگیری کودکان در مراحل بعدی رشد تا نوجوانی و بزرگسالی به منظور بررسی وجود این ارتباط شدند.

 منبع و سایت خبر:

The American Journal of Clinical Nutrition, 2017; ajcn136291 DOI: 10.3945/ajcn.116.136291

www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170607222420.htm